تمیز کردن دستگاه اسپرسوساز - سایلین

همانطور که می‌دانید انتخاب اسپرسو ساز یک بحث بسیار مهم است؛ چراکه در میان قهوه ساز های مختلف نظیر اسپرسوساز دلونگی، نسپرسو، سیج، اسمگ و … باید دستگاهی خریداری شود که کیفیت مطلوبی داشته باشد، از امکانات و تنظیمات خوبی برخوردار باشد و در کنار آن ها قیمت مناسبی هم داشته باشد.

اما بعد از خرید دستگاه قهوه ساز، مهم‌ترین نکته نگهداری و نظافت آن است. جالب است بدانید دستگاه‌های قهوه ساز معمولا بین 8 تا 10 سال عمر مفید دارند اما اگر نگهداری و نظافت آن‌ها اصولی انجام شود، قطعا عمر آن‌ها تا حد زیادی افزایش پیدا خواهد کرد.

از طرفی دیگر نظافت و پاکیزگی دستگاه اسپرسوساز یکی از عواملی است که در کیفیت، طعم و رایحه نوشیدنی قهوه بسیار تاثیرگذار است. به بیانی ساده‌تر اگر دستگاه شما به درستی نظافت نشده باشد، نوشیدنی‌هایی که استفاده از آن تهیه می‌شوند مزه‌ خوشایندی نخواهند داشت. به خاطر همین دلایل، در این مقاله قصد داریم 0 تا 100 نگهداری و نظافت دستگاه اسپرسوساز را به صورت جامع مورد بررسی قرار دهیم.

زمان مناسب برای نظافت دستگاه اسپرسوساز

برنامه ریزی برای تمیز کردن دستگاه اسپرسوساز بستگی به نحوه استفاده شما از آن دارد؛ به طور مثال اگر شما مدت زمان زیادی در طول شبانه روز از دستگاه استفاده می‌کنید باید نظافت آن را در بازه‌های زودتری انجام دهید. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که برنامه ریزی برای نظافت دستگاه قهوه ساز باید به صورت متداول انجام شود، یعنی اگر در برنامه ریزی خود بازه‌های یک ماهه را برای نظافت انتخاب کرده‌اید؛ حتما باید بعد از گذشت هر ماه این کار تکرار کنید.

علاوه بر نظافت، تعمیر یا تعویض برخی از قطعات کوچک قهوه ساز به صورت سالانه باعث می‌شود تا از خرابی‌های بزرگ جلوگیری شود.

کارهای روزانه برای نظافت دستگاه اسپرسوساز

چندین مورد وجود دارد که اگر برای یک باریستا تبدیل به عادت شود؛ نه تنها کیفیت نوشیدنی‌های تهیه شده توسط او بهتر می‌شود بلکه، از خرابی دستگاه قهوه ساز نیز پیشگیری خواهد شد. اولین مورد تمیز کردن مکرر نازل بخار است؛ اگر برای تهیه فوم شیر از نازل بخار دستگاه استفاده می‌کنید؛ هر بار پس از اتمام آماده سازی فوم شیر، از نازل مقداری بخار بگیرید تا درون آن کاملا تمیز شود.

این کار باعث می‌شود تا دیگر ذرات شیر درون نازل باقی نمانند؛ همچنین بعد از این کار با استفاده از یک دستمال نازل قهوه را کاملا تمیز نمائید. این کار در کیفیت نوشیدنی‌های بعدی که قصد دارید تهیه کنید تاثیر گذار خواهد بود و از کیپ شدن قهوه ساز جلوگیری خواهد کرد. نکته دیگری که باید هر روز به آن توجه داشت، آب مناسب برای دستگاه اسپرسوساز است که باید استانداردهایی داشته باشد.

برخی از افراد هستند که گمان می‌کنند آّب مناسب برای دستگاه اسپرسو ساز باید مقطر باشد؛ باید بگوییم که این باور اشتباه است چراکه باعث می‌شود طعم و رایحه اسپرسو به درستی استخراج نشود؛ از طرفی دیگر افرادی نیز هستند که گمان می‌کنند برای تهیه قهوه بهتر است از آب معدنی استفاده نمائیم. باید ذکر کنیم که این طرز تفکر نیز نادرست است چراکه مواد معدنی و املاح موجود در آب باعث می‌شوند تا طعم قهوه تغییر چشمگیری داشته باشد.

همچنین علاوه بر تغییر طعم و عطر قهوه، استفاده از آب معدنی باعث می‌شود که دستگاه قهوه ساز رسوب کند و شما برای نظافت یا تعمیر آن مجبور شوید هزینه‌های زیادی بپردازید. طبق تحقیقاتی که کارشناسان انجام داده‌اند مشخص شده است که PH آب مناسب برای تهیه اسپرسو باید معادل 7 باشد. پس تا اینجا نتیجه گرفتیم که باید به صورت روزانه سختی آبی که برای تهیه اسپرسو استفاده می‌شود را بررسی کنیم.

اگر از قهوه سازی استفاده می‌کنید که دارای هدگروپ و پرتافیلتر جداگانه می‌باشد، بهتر است که قبل استفاده، مقداری از آن آب بگیرید. با این کار تفاله‌های قهوه و روغنی که از پودر قهوه به وجود آمده است، استخراج می‌شود و با نوشیدنی‌های دیگر ترکیب نخواهد شد. این کار تاثیر به شدت بالایی در طعم و عطر قهوه دارد و همچنین به سالم ماندن دستگاه قهوه ساز نیز کمک می‌کند.

تمیز کردن دستگاه قهوه ساز خانگی - سایلین

تمیز کردن دستگاه اسپرسوساز

همانطور که پیش‌تر گفتیم باتوجه به اینکه دستگاه‌های قهوه ساز چندان ارزان نیستند به همین دلیل باید در نگهداری و تمیز کردن آن‌ها بسیار فعال باشید.  باید بدانید که دانه و پودر قهوه حاوی روغن هستند و اگر نطافت دستگاه به خوبی انجام نشود، این روغن درون آن باقی خواهد ماند و به مرور طعم قهوه‌های شما را ناخوشایند خواهد کرد. همچنین استفاده از آب نامناسب باعث می‌شود تا دستگاه رسوب کند.

همین موارد کافی است تا تمیز کردن دستگاه اسپرسوساز اهمیت پیدا کند؛ در ادامه مواردی از قبیل شستشوی دستگاه اسپرسوساز، رسوب زدایی آن و تعویض قطعات ضروری بررسی خواهند شد تا شما نیز بتوانید به درستی از دستگاه قهوه سازتان مراقبت کنید.

1- تمیز کردن پرتافیلتر

برای تمیز کردن پرتافیلتر کافی است ابتدا آن را از دستگاه جدا کنید؛ بعد از این کار بسکت‌های آن را نیز از یکدیگر جدا نمائید و در محلولی از ترکیب آب و مایع ظرفشویی قرار دهید. همچنین بهتر است پرتافیلتر را بررسی کنید تا در استفاده‌های طولانی مدت آسیب ندیده باشد.

شستشوی دستگاه اسپرسوساز صنعتی - سایلین

2- نگهداری اصولی از دستگاه

برای اینکه دستگاه شما همیشه تمیز باقی بماند باید از قهوه‌هایی استفاده کنید که به مقدار مطلوبی آسیاب شده باشند؛ چراکه آسیاب بسیار ریز یا آسیاب بسیار درشت باعث آسیب جدی به دستگاه قهوه ساز می‌شود و از طرفی دیگر دستگاه تمیزی خود را از دست می‌دهد. همچنین زمانی که دیگر به دستگاه اسپرسوساز نیازی ندارید آن را خاموش کنید تا استهلاک آن زیاد نشود.

علاوه بر این در پایان کار خود با دستگاه، دریچه‌های بخار را باز کنید تا فشار بخاری که در داخل مخزن وجود دارد کاملا تخلیه شود و به قطعات دستگاه آسیب نرساند. یکی از نکات دیگری که باعث پاکیزگی دستگاه می‌شود استفاده از روکش است. گاهی پیش می‌آید که برای مدت زیادی از دستگاه استفاده نمی‌کنید، در این شرایط بهتر است روی قهوه ساز یک روکش بیندازید تا گرد و خاک وارد دستگاه نشود.

3- شستشوی قطعات داخلی قهوه ساز

شرکت‌های تولید کننده دستگاه قهوه ساز، همراه با محصولات خود یک دفترچه راهنما نیز ارائه می‌دهند؛ به همین منظور بهتر است برای شستشوی قطعات داخلی، دستورالعمل‌هایی که کمپانی سازنده قهوه ساز ذکر کرده است را مطالعه نمائید. معمولا برای شستشوی دستگاه قهوه ساز از محلول‌های رسوب زدا و مواد شوینده مخصوصی استفاده می‌شود که در سایلین می‌توانید نسبت به خرید آن‌ها اقدام نمائید.

4- شستشوی بیرونی دستگاه اسپرسوساز

همانطور که پیش‌تر گفته شد، لازم است بعد هر بار استفاده از دستگاه قهوه ساز، نازل قهوه، نازل بخار و … را تمیز کنیم. همچنین هر اسپرسوسازی دارای یک سینی چکه گیر می‌باشد که مانع از کثیف شدن دستگاه در حین استفاده می‌شود. از آنجایی که قطرات قهوه ممکن است به درون این سینی ریخته شود، بهتر است بعد از اینکه کارمان با قهوه ساز تمام شد، سینی چکه گیر را از آن جدا نمائیم و بشوییم. تمیز کردن مخزن آب و مخزن شیر دستگاه نیز در همین مرحله باید انجام شود.

خرید شوینده و لوازم یدکی اسپرسوساز

برای تمیز کردن و شستشوی دستگاه قهوه ساز بهتر است از مواد شوینده مخصوصی استفاده شود؛ به همین منظور شما می‌توانید برای خرید شوینده اسپرسوساز از سایلین اقدام نمائید و سفارش خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید. همچنین اگر قطعات دستگاه شما از جمله فیلتر آب اسپرسوساز نیاز به تعویض دارد می‌توانید همین حالا نسبت به خرید لوازم یدکی اسپرسوساز از سایلین اقدام کنید.

جمع بندی

به عنوان کلام آخر باید بگوییم که برای تهیه یک قهوه خوب، علاوه بر استفاده از دستگاه قهوه ساز مناسب، باید به نگهداری و نظافت آن نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم. در این مقاله از سایلین نکات بسیار مهمی درباره تمیز کردن دستگاه قهوه ساز ذکر شد که اگر رعایت شوند، مطمئنا عمر اسپرسوساز شما بیشتر خواهد شد.