آب مناسب برای اسپرسو ساز - سایلین

آب یکی از عواملی است که روی طعم و رایحه قهوه تاثیر بسیار زیادی دارد اما آنچنان که باید به این عامل توجه نمی‌شود؛ این عامل نه تنها در طعم و رایحه قهوه بلکه در عملکرد صحیح دستگاه اسپرسو ساز نیز تاثیر گذار است. به بیانی واضح‌تر اگر از آب نامناسب برای تهیه قهوه استفاده کنیم، نوشیدنی نهایی طعم ناخوشایندی خواهد داشت و حتی بعد از مدتی ممکن است دستگاه اسپرسو ساز به تعمیر نیاز پیدا کند.

از همین رو استفاده از آب مناسب برای تهیه قهوه و اسپرسو ساز اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد؛ به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا ویژگی‌های آب مناسب برای قهوه ساز و تهیه قهوه را برای شما بیان کنیم و آن را به صورت جامع مورد بررسی قرار دهیم.

بهترین آب برای اسپرسو ساز و تهیه قهوه

اگر از آب معدنی، آب مقطر، آب چشمه یا حتی آب لوله کشی برای تهیه قهوه استفاده می‌کنید، احتمالا قهوه‌های تهیه شده توسط شما کیفیت مطلوبی نخواهند داشت. به طور مثال آب مقطر به دلیل اینکه هیچ املاحی در آن وجود ندارد به خوبی با پودر قهوه ترکیب نخواهد شد و در نتیجه قهوه شما طعم خوشایندی نخواهد داشت. از طرفی دیگر استفاده از آب معدنی باعث می‌شود تا طعم واقعی قهوه احساس نشود.

استفاده از آب معدنی علاوه بر اینکه در طعم قهوه تاثیر می‌گذارد باعث می‌شود تا دستگاه اسپرسو ساز شما رسوب کند. رسوب اسپرسو ساز نیز باعث می‌شود تا قطعات دستگاه شما با ایرادات جدی رو به رو شود و حتی هزینه‌های سنگینی را بر دوش شما بیندازد. بنابراین باید از آب باکیفیت استفاده کرد، اما همانطور که می‌دانید موقعیت جغرافیایی بر طعم و کیفیت آب تاثیر زیادی دارد.

به طور مثال ممکن است آبی که در یک منطقه از ایران می‌نوشیم با آبی که در منطقه‌ای از اروپا وجود دارد مقداری متفاوت باشد. این تفاوت بیشتر در سختی آب خودش را نشان می‌دهد که در تهیه قهوه نیز باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. به طور کل بهترین آب برای اسپرسو ساز و تهیه قهوه، آبی است که سختی متعادلی داشته باشد تا عصاره قهوه به خوبی جذب شود و PH آن نزدیک به 7 باشد.

اگر نمی‌دانید منظور از آب سخت چیست باید بگوییم که به آبی سخت گفته می‌شود که مواد معدنی محلول همچون منیزیم و کلسیم در آن وجود داشته باشد و دارای ذرات محلولی از فلزات سنگین همانند آهن، روی و آلومینیوم باشد. سختی زمانی شکل می‌گیرد که آب‌های زیر زمینی پس از جاری شدن با عبور از سطوح، ذرات مختلفی را در خود حل می‌کنند. حال این سوال پیش می‌آید که سختی آب مورد استفاده برای تهیه قهوه و دستگاه اسپرسو ساز تا حد باید باشد؟

ویژگی‌های آب برای قهوه ساز - سایلین

ویژگی‌های آب مناسب برای قهوه و اسپرسو ساز

همانطور که پیش‌تر بیان شد PH آب مورد استفاده برای تهیه قهوه باید معادل 7 باشد؛ همچنین آبی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد نباید ذرات کلر در آن وجود داشته باشد. از همین رو آب لوله کشی چون دارای مقداری کلر می‌باشد، برای اسپرسو ساز و تهیه قهوه مناسب نیست. آب مورد استفاده برای تهیه قهوه باید دارای مقدار معینی از یون‌های فلزی همچون منیزیم باشد.

این یون‌های فلزی باعث می‌شوند تا عصاره قهوه به خوبی جذاب شود و در نتیجه طعم نهایی قهوه بسیار خوشایند خواهد بود. اما توجه داشته باشید اگر منیزیم موجود در آب بیش از حد باشد به دلیل جذب بالا، طعم قهوه نهایی بسیار تلخ خواهد شد. پس همیشه باید حد مطلوبی از سختی آب را برای تهیه قهوه در نظر گرفت تا کیفیت آن حفظ شود. تحقیقات بسیار زیادی در زمینه کشف آب مناسب برای اسپرسو ساز و تهیه قهوه انجام شده و نتایج آن‌ها نشان می‌دهند که آب مناسب برای تهیه قهوه در طبیعت وجود ندارد و آن را باید خود افراد درست کنند.

تهیه آب مناسب برای قهوه و اسپرسو ساز به هیچ وجه کار سختی نیست بلکه به راحت‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود. برای دست یافتن به آب مناسب قهوه و اسپرسو ساز، بیشتر افراد از روش تصفیه اسمز معکوس استفاده می‌کنند. با این روش میزان سختی آب مطلوب خواهد بود و در نتیجه طعم و رایحه قهوه نیز دلپذیر خواهد شد. البته توجه داشته باشید که این روش بیشتر در کافی‌شاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رسوب زدایی قهوه ساز

بسیاری از افراد با مشکل رسوب دستگاه‌های اسپرسو ساز خود مواجه هستند؛ این مشکل نیز معمولا برای تمامی دستگاه‌های اسپرسو ساز به وجود می‌اید و راهکار آن در مرحله اول استفاده از آب مناسب، و در مرحله بعدی استفاده از محلول‌های رسوب زدا می‌باشد. شما می‌توانید نسبت به خرید شوینده اسپرسو ساز از سایلین اقدام نمائید و سفارش خود را مدت زمان کوتاهی تحویل بگیرید.

همچنین اگر قطعات دستگاه اسپرسو ساز شما آسیب دیده‌اند یا اینکه نیاز به تعویض دارند باز هم می‌توانید نسبت به خرید لوازم یدکی اسپرسو ساز از سایلین اقدام کنید.

آب مناسب برای قهوه ساز - سایلین

جمع بندی

استفاده از آب مناسب برای اسپرسو ساز و تهیه قهوه علاوه بر کاهش استهلاک دستگاه اسپرسو ساز شما، در طعم و رایحه قهوه تاثیر بسیار زیادی دارد؛ بنابراین همواره به شما توصیه می‌شود که از آب تصفیه شده به روش صحیح برای تهیه قهوه‌های خود استفاده نمائید.