علت گرم نشدن آب در قهوه ساز - فروشگاه اینترنتی سایلین

همانطور که می‌دانید برای تهیه یک فنجان قهوه، دستگاه قهوه ساز باید ابتدا آب را به دمای بالایی برساند و بعد شروع به ترکیب کردن آب داغ و پودر قهوه کند. اما گاهی ممکن است دستگاه قهوه ساز به خوبی عمل نکند و آب را به میزان مناسبی گرم نکند؛ در چنین شرایطی نوشیدنی‌هایی که با استفاده از آن تهیه می‌کنید طعم خوشایندی نخواهند داشت بنابراین باید علت آن را بیابیم و قهوه ساز را تعمیر کنیم. در این مقاله قصد داریم تا علت گرم نشدن آب در قهوه ساز را پیدا کنیم و راه‌حل‌هایی برای رفع این مشکل ارائه دهیم.

سیستم گرمایشی قهوه ساز

دستگاه‌های قهوه ساز توسط برندهای مختلفی تولید می‌شوند و هر کدام از آن‌ها نیز مکانیزم خاص خودشان را دارند. به همین علت برای پیدا کردن علت گرم نشدن آب در قهوه ساز ابتدا باید نوع سیستم گرمایشی قهوه ساز را مشخص نمائیم. به طور کل دستگاه‌های قهوه ساز دارای دو سیستم گرمایشی ترموبلاک و سنتی هستند که کارایی هر کدام نسب به دیگری متفاوت است.

سیستم ترموبلاک

ترموبلاک یکی از سیستم‌هایی است که امروزه در اغلب قهوه سازها می‌توان آن را مشاهده کرد. قهوه سازهایی که از سیستم ترموبلاک استفاده می‌کنند تنها یک مخزن آب سرد دارند و از مخزنی برای نگهداری آب گرم استفاده نمی‌کنند. به بیانی واضح‌تر در زمان تهیه قهوه سیستم ترموبلاک به اندازه مورد نیاز آب را از مخزن آب سرد می‌گیرد و در همان لحظه با عبور دادن آب از سیستم گرم کننده، آن را گرم می‌کند.

در واقع قهوه سازهایی که از سیستم ترموبلاک استفاده می‌نمایند در لحظه کار می‌کنند و آب گرم را در مخزنی خاص ذخیره نمی‌کنند. بنابراین اگر قهوه ساز شما دارای سیستم ترموبلاک است و آب را گرم نمی‌کند باید بدانید که ایراد کار مربوط به همین قسمت می‌شود.

سیستم سنتی

در سیستم سنتی، قهوه ساز از مخزنی داخلی برای گرم نگه داشتن آب استفاده می‌کند. در واقع قهوه ساز دارای یک مخزن است که آب گرم شده به درون آن می‌رود و به دلیل اینکه این مخزن عایق است آب داخل آن نیز گرم باقی می‌ماند. اما اگر آب گرم باقی نماند یکی از ایردات کار می‌تواند مربوط به همین مخزن نگهدارنده آب گرم باشد. در ادامه دلایل بیشتری را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

علت گرم نشدن آب در دستگاه قهوه ساز

1- رسوب زیاد

رسوب یکی از علل گرم نشدن آب در قهوه سازها است. اگر رسوب زدایی دستگاه‌های قهوه ساز در زمان مشخص خودش انجام نشود به تدریج قطعات داخلی دستگاه رسوب می‌کنند و مشکلاتی از قبیل گرم نشدن آب را ایجاد خواهند کرد. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که دستگاه قهوه ساز آب را گرم می‌کند اما آب باز هم آب دمای مناسبی ندارد و ولرم است و همانطور که می‌دانید آب ولرم به درد تهیه قهوه و اسپرسو نمی‌خورد.

این مشکل بیشتر در دستگاه‌هایی به وجود می‌آید که از سیستم ترموبلاک استفاده می‌کنند و همانطور که می‌دانید سیستم ترموبلاک در لحظه آب را گرم می‌کند. بنابراین اگر آب از لوله‌هایی عبور کند که رسوب کرده‌اند؛ آن رسوب همانند یک عایق در برابر گرما عمل می‌کند و اجازه نمی‌دهد که حرارت به آب منتقل شود. بنابراین نوشیدنی شما ولرم خواهد شد. راه حل این مشکل در مرحله اول رسوب زدایی دستگاه قهوه ساز است.

اگر نمی‌دانید چه رسوب زدایی برای قهوه ساز شما مناسب است می‌توانید در سایلین انواع شوینده و رسوب زدا اسپرسو ساز را مورد بررسی قرار دهید و متناسب با نوع دستگاه خود یکی از آن‌ها را خریداری نمائید. همچنین اگر نمی‌دانید که چگونه اسپرسو ساز خود را رسوب زدایی کنید می‌توانید مقاله راهنمای رسوب زدایی قهوه ساز را مطالعه نمائید تا به صورت گام به گام مراحل رسوب گیری را انجام دهید.

محلول رسوب زدا قهوه ساز - فروشگاه اینترنتی سایلین

2- خرابی المنت قهوه ساز

دستگاه‌های قهوه ساز برای گرم کردن و به جوش آوردن آب از یک المنت استفاده می‌کنند. در واقع این المنت در زیر صفحه‌ای قرار گرفته که آب از آنجا عبور می‌کند و با پودر قهوه ترکیب می‌شود. ممکن است در استفاده‌های طولانی مدت المنت فرسوده شود و کارایی خود را از دست بدهد. حتی ممکن آب با این المنت برخورد کند و آن را از کار بیندازد. در چنین شرایطی باید المنت قهوه ساز را بررسی کرد.

3- خرابی ترموستات

دستگاه‌های قهوه ساز دارای یک ترموستات هستند که وظیفه آن کنترل سیستم‌های گرمایشی قهوه ساز است. در واقع زمانی که سیستم گرمایشی بیش از حد داغ شود ترموستات وارد عمل می‌شود و جریان برق آن را قطع می‌کند. بالعکس زمانی که قهوه ساز در حال تهیه قهوه است ترموستات برق را به سیستم گرمایشی می‌رساند. بنابراین اگر قهوه‌های شما دمای مناسبی ندارند ممکن است یکی از دلایل آن خرابی ترموستات باشد چراکه ترموستات وظیفه کنترل دما را بر عهده دارد.

4- خرابی فیوزهای قهوه ساز

اگر ترموستات قهوه ساز شما ایراد داشته باشد ممکن است که فیوزهای دستگاه را نیز بسوزاند. در چنین شرایطی اگر فیوز را تعویض کنید به دلیل خرابی ترموستات باز هم فیوزهای دستگاه دچار ایراد می‌شوند. بنابراین همیشه بعد از اینکه ترموستات دستگاه خود را بررسی کردید، فیوزهای قهوه ساز را نیز چک کنید تا اگر از کار افتاده بودند آن‌ها را تعویض نمائید.

جمع بندی

گرم نشدن آب در قهوه ساز عملا باعث ناکارامدی دستگاه شما می‌شود بنابراین تعمیر آن بسیار واجب است. در این مقاله سعی شد تا تمامی دلایلی که باعث گرم نشدن آب در اسپرسو ساز می‌شوند را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین در پایان این مقاله به شما توصیه می‌کنیم که رسوب زدایی قهوه ساز خود را جدی بگیرید تا با چنین ایراداتی رو به رو نشوید.