نحوه تهیه فوم شیر - فروشگاه اینترنتی سایلین

ترکیب فوم شیر و قهوه می‌تواند نوشیدنی‌های فوق‌العاده‌ای به ما بدهد؛ نوشیدنی‌هایی از جمله کاپوچینو، لاته، ماکیاتو و … از ترکیب قهوه، شیر، فوم یا کف شیر به دست می‌آیند و در سراسر جهان طرفداران زیادی دارند. شاید برای برخی از افراد این سوال وجود داشته باشد که فوم شیر موجود در نوشیدنی‌های قهوه چگونه تهیه می‌شود و بهترین ابزار برای تهیه کف شیر به صورت حرفه‌ای چه چیزی است؟ در این مقاله قصد داریم تا پاسخ این سوالات را بدهیم…

فوم شیر چیست؟

فوم یا کف شیر با ورود هوا به درون شیر به وجود می‌آید. در واقع وقتی هوا به درون شیر وارد می‌شود توسط پروتئینی که در شیر وجود دارد محاصره می‌شود و دیگر امکان خروج هوا وجود نخواهد داشت. به همین دلیل شیر از حالت رقیق خود در می‌آید و غلیظ می‌شود یا به عبارتی دیگر، قوام می‌گیرد. به این حالت از شیر فوم شیر گفته می‌شود. ترکیب شدن شیر با هوا باعث می‌شود تا شیرینی شیر بیشتر احساس شود به همین دلیل کیفیت آن در نوشیدنی اهمیت بسیار بالایی دارد. اگر می‌خواهید بیشتر درباره فوم شیر بدانید می‌توانید همین حالا مقاله آن را در سایلین مطالعه نمائید.

روش‌های تهیه فوم شیر

1- استفاده از کف شیر ساز دستگاه قهوه ساز

برای تهیه فوم شیر راه‌های مختلفی وجود دارد؛ به طور مثال اگر دستگاه قهوه ساز شما مجهز به کف شیر ساز است می‌توانید با استفاده از همان دستگاه فوم شیر نیز تهیه کنید. معمولا دستگاه‌های قهوه ساز دارای یک نازل بخار هستند که از آن می‌توان برای تهیه فوم شیر استفاده کرد. باریستا با قرار دادن نازل بخار درون ظرف شیر و گرفتن بخار به راحتی شیر را تبدیل به فوم خواهد کرد.

البته ناگفته نماند که این سیستم مربوط به قهوه سازهای نیمه اتوماتیک است. قهوه سازهای تمام اتوماتیک فوم شیر را به صورت کاملا خودکار و به بهترین شکل ممکن آماده می‌کنند. قهوه سازهای تمام اتوماتیک دارای یک کف شیر ساز اتوماتیک هستند که با استفاده از آن می توان حتی درجه غلظت فوم شیر را نیز تعیین کرد. اما اگر شما دارای قهوه سازی بودید که کف شیر ساز نداشت چه می‌کنید؟

طرز تهیه فوم شیر با دستگاه اسپرسو - فروشگاه اینترنتی سایلین

2- استفاده از کف شیر ساز برقی

ممکن است شما از قهوه سازی استفاده کنید که امکان تهیه فوم شیر با آن وجود نداشته باشد؛ به طور مثال اگر از موکاپات برای تهیه قهوه استفاده می‌کنید امکان تهیه فوم شیر با استفاده از آن برای شما وجود نخواهد داشت. در چنین شرایطی نیاز به داشتن یک کف شیر ساز برقی کاملا حس می‌شود. کف شیر ساز دستگاهی کوچک و شبیه به لیوان‌های بزرگ یا پارچ است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانند فوم شیر تهیه کند.

در واقع کف شیر ساز برقی نیز با هوادهی به شیر آن را تبدیل به فوم می‌کند. شما می‌توانید خرید کف شیر ساز در مدل‌های مختلفی از جمله نسپرسو، لاوازا، ملیتا و دوآلیت را از سایلین انجام دهید و سفارش خود را در اسرع وقت تحویل بگیرید.

کف شیر ساز - فروشگاه اینترنتی سایلین

3- استفاده از فرنچ پرس

یکی دیگر از ابزارهایی که با استفاده از می‌توان فوم شیر تهیه کرد فرنچ پرس است. البته در همین ابتدای کار باید بگوییم که فوم شیر تهیه شده با استفاده از فرنچ پرس کیفیت بالایی ندارد و به خوبی فوم شیر تهیه شده با استفاده از کف شیر ساز نیست. فرنچ پرس شامل یک ظرف، اهرم و فیلتر می‌شود. برای تهیه فوم کافی است که شیر را درون ظرف ریخته و چندین بار با سرعت زیادی اهرم آن را بالا و پایین کنید.

تهیه فوم شیر با فرنچ پرس - فروشگاه اینترنتی سایلین

4- استفاده از همزن

از دیگر روش‌هایی که می‌توان با استفاده از آن فوم شیر تهیه کرد استفاده از همزن است. ناگفته نماند که فوم شیر تهیه شده با این روش نیز کیفیت مطلوبی ندارد. برای تهیه فوم شیر به این روش کافی است شیر را درون ظرفی ریخته و آن را روش شعله ملایم قرار دهید؛ سپاس با استفاده از همزن دستی آنقدر آن را هم بزنید تا روی سطح شیر کف ایجاد شود.

جمع بندی

در این مقاله روش‌هایی برای تهیه فوم شیر گفته شد که دو مورد از آن‌ها نتیجه‌ای عالی خواهند داشت. به بیانی واضح‌تر تهیه فوم شیر با استفاده از نازل بخار قهوه ساز و همچنین کف شیر ساز برقی نتیجه بسیار خوبی دارد در حالی فوم شیر تهیه شده با استفاده از همزن و فرنچ پرس از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست. به همین دلیل توصیه ما نیز به شما استفاده از دو روش اول می‌باشد.