اصطلاحات رایج اسپرسو ساز و اسپرسو - فروشگاه سایلین

اسپرسو یکی از دلپذیرترین نوشیدنی‌های جهان است که امروزه توانسته محبوبیت بسیار زیادی را در سرتاسر دنیا به دست آورد. اسپرسو ساز نیز دستگاهی است که افراد با استفاده از آن می‌توانند این نوشیدنی فوق‌العاده را با بهترین طعم و رایحه تهیه کنند؛ از همین رو ممکن است بعد از خرید دستگاه اسپرسو ساز با اصطلاحات و واژه‌هایی رو به رو شوید که قبلا آن‌ها را نشنیده باشید.

به همین دلیل در این مقاله از سایلین 10 اصطلاح رایج درباره اسپرسو ساز و اسپرسو را بیان خواهیم کرد تا بیشتر با آن‌ها آشنا شوید؛ از طرفی دیگر در زمان کار با دستگاه اسپرسو ساز و تهیه اسپرسو دانستن این اصطلاحات به شما کمک می‌کنند تا راحت‌تر قهوه خود را آماده و نوش جان کنید.

اصطلاحات اسپرسو ساز و اسپرسو

در ادامه 10 اصطلاح رایج درباره اسپرسو ساز و اسپرسو را بیان خواهیم کرد و هر کدام از آن‌ها را به طور دقیق مورد بررسی قرار خواهیم داد.

1- ماگ و فنجان

همانطور که می‌دانید برای نوشیدن قهوه یا اسپرسو از فنجان استفاده می‌شود؛ اما لیوان‌هایی نیز وجود دارند که به آن‌ها ماگ گفته می‌شود؛ ماگ‌ها ابعاد بزرگتری دارند و به همین دلیل می‌توانند حجم نوشیدنی بیشتری را در خود جای دهند. به طور کل 3 نوع لیوان وجود دارد که عبارت‌اند از: فنجان، لیوان معمولی و ماگ. فنجان‌ها معمولا ابعاد کوچکی دارند و برای نوشیدنی‌هایی همانند اسپرسو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

2- شات

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که منظور از شات قهوه چیست؟ یا اینکه هر شات اسپرسو معادل چقدر است؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که به واحد اندازه گیری اسپرسو شات (Shot) گفته می‌شود؛ به بیانی واضح‌تر هر فنجان اسپرسویی که در کافی‌شاپ‌ها سرو می‌شود معادل یک شات می‌باشد؛ لازم به ذکر است که هر شات معادل 25 الی 30 میلی لیتر اسپرسو است.

3- دبل شات

همانطور که از عنوان این اصطلاح پیدا است دبل شات به معنای دو برابر شات می‌باشد. در واقع فنجانی که دارای حداقل 60 میلی لیتر اسپرسو باشد دبل شات نامیده می‌شود. افرادی که قصد دارند نوشیدنی‌ای با این میزان اسپرسو بنوشند، از عنوان دبل اسپرسو برای سفارش دادن نوشیدنی خود استفاده می‌کنند. همچنین توجه داشته باشید که برای تهیه دبل اسپرسو دو برابر حد معمول از پودر قهوه استفاده می‌شود.

4- رست قهوه

دانه‌های قهوه در زمان جمع آوری از گیاه کاملا خام و سبز رنگ هستند؛ برای استفاده از دانه قهوه در نوشیدنی‌ها نیاز است تا دانه‌های قهوه برشته شوند؛ به فرایندی که دانه قهوه از حالت خام به حالت بو داده و برشته در می‌آید رست قهوه می‌گویند. لازم به ذکر است که رست دارای درجات مختلفی از جمله رست روشن، رست متوسط، رست متوسط-تیره و رست تیره می‌باشد.

افراد می‌توانند در زمان خرید پودر یا دانه قهوه درجه رست آن را نیز در نظر بگیرند؛ چراکه هر چه رست تیره‌تر باشد طعم قهوه قوی و تلخ‌تر خواهد بود. از همین رو افراد می‌توانند با در نظر گرفتن ذائقه خود، پودر یا دانه قهوه مناسب را خریداری نمایند.

رست قهوه - فروشگاه سایلین

5- ریسترتو، اسپرسو و لانگو

ریسترتو، اسپرسو و لانگو نوشیدنی‌هایی هستند که تقریبا به شکل یکسانی تهیه می‌شوند اما طعم آن‌ها متفاوت خواهد بود. در واقع ریسترتو اسپرسویی است که برای تهیه آن از آب کمتری استفاده شده است. از همین رو نوشیدنی نهایی طعم قوی‌تر و رایحه بیشتری دارد. اگر بخواهیم با یک مثال نوشیدنی ریسترتو را برای شما توضیح دهیم باید بگوییم که برای تهیه ریسترتو معمولا از 15 میلی لیتر آب و 7 گرم پودر قهوه استفاده می‌شود.

اسپرسو نیز نوشیدنی‌ای است که از ترکیب آب و پودر قهوه طی فرایندی به نام عصاره‌گیری به دست می‌آید. برای تهیه اسپرسو معمولا از 30 میلی لیتر آب و 7 گرم پودر قهوه استفاده می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که نوشیدنی لانگو به دلیل اینکه آب بیشتری برای تهیه آن استفاده می‌شود؛ طعم سبک‌تری دارد. برای تهیه لانگو معمولا از 50 میلی لیتر آب و 7 گرم پودر قهوه استفاده می‌شود.

6- کف شیر ساز دستگاه اسپرسو ساز

برای تهیه ترکیبات شیر و قهوه با استفاده از دستگاه اسپرسو ساز باید از فوم شیر استفاده کرد. به بیانی واضح‌تر نوشیدنی‌هایی از جمله لاته، کاپوچینو، ماکیاتو و … ترکیبی از اسپرسو و فوم شیر هستند که طعم بی نظیری دارند. برای تهیه فوم شیر باید از وسیله‌ای با عنوان کف شیر ساز استفاده کرد؛ لازم به ذکر است که اغلب دستگاه‌های اسپرسو ساز دارای یک نازل بخار هستند که با استفاده از آن می‌توان شیر را به فوم تبدیل و در نوشیدنی‌ها استفاده کرد.

7- پرتافیلتر

پرتافیلتر سبد کوچکی است که پودر قهوه در آن ریخته می‌شود. به بیانی واضح‌تر در زمان تهیه قهوه، پودر قهوه درون پرتافیلتر ریخته می‌شود و پس از فشرده سازی، روی دستگاه اسپرسو ساز قرار می‌گیرد. سپس با روشن شدن دستگاه و عبور آب پر فشار از میان پودر قهوه موجود در پرتافیلتر، نوشیدنی نهایی به درون فنجان ریخته می‌شود.

پرتافیلتر - فروشگاه سایلین

8- فشار بخار اسپرسو ساز

اسپرسو نوشیدنی‌ای است که از ترکیب آب و پودر قهوه به دست می‌آید؛ اما تفاوت این نوشیدنی با قهوه‌های دمی این است که برای تهیه اسپرسو آب با فشار زیادی از میان پودر قهوه عبور می‌کند؛ این فشار از طریق بخار آب ایجاد می‌شود. دستگاه‌های اسپرسو سازی که امروزه تولید می‌شوند معمولا دارای فشار بخاری معادل 15 و حتی 20 بار می‌باشند.

9- ناک باکس

ناک باکس یا سطل زباله قهوه وسیله‌ای پر کاربرد است که برای دفع تفاله‌های قهوه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع بعد از اینکه عصاره گیری انجام شد، تفاله‌های قهوه درون پرتافیلتر باقی می‌مانند، از همین رو باید برای تهیه نوشیدنی‌های دیگر آن را تخلیه کرد. در قسمت میانی ناک باکس یک میله قرار گرفته که افراد می‌توانند با کوبیدن پرتافیلتر به آن، تفاله قهوه را تخلیه نمایند. ناک باکس‌ها بسیار مقاوم طراحی می‌شوند و معمولا جنسی از پلاستیک یا استیل ضد زنگ دارند.

ناک باکس - فروشگاه سایلین

10- کپسول قهوه – استفاده در اسپرسو ساز کپسولی

اگر به دنبال خرید یا انتخاب دستگاه قهوه ساز بوده‌اید احتمالا نام قهوه ساز کپسولی نیز به گوشتان خورده است. برای تهیه قهوه با استفاده از این قهوه سازها به جای استفاده از پودر قهوه، از کپسول قهوه استفاده می‌شود. کپسول‌های قهوه محفظه‌های کوچکی هستند که دارای پودر قهوه می‌باشند. شیوه استفاده از آن‌ها نیز بدین صورت است که خیلی راحت کپسول قهوه درون قهوه ساز کپسولی قرار می‌دهید و تنها با فشردن یک دکمه نوشیدنی خود را آماده می‌کنید.

کپسول قهوه - سایلین

جمع بندی

در این مقاله از سایلین سعی شد تا 10 اصطلاح رایج و پرکاربرد درباره دستگاه اسپرسو ساز و اسپرسو را بیان کنیم؛ دانستن این اصطلاحات به شما کمک خواهند کرد تهیه قهوه برایتان راحت‌تر از گذشته باشد.